2014-05-20

OBUT i DUMa

Uczniowie szkoły podstawowej wzięli udział w tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów oraz w Diagnozie Umiejętności Matematycznych. Oba badania Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadzone były 20 maja.

Diagnoza Umiejętności Matematycznych (DUMa) odbyła się po raz pierwszy. Wzięli w niej udział uczniowie klas V, którzy w przyszłym roku - jako pierwsi - będą pisać sprawdzian dla szóstoklasistów w nowej formule. Forma i rodzaj zadań nawiązywał do sprawdzianu szóstoklasisty.
Uczniowie rozwiązywali zestaw zadań w wersji standardowej, a test trwał 45 minut.
Badanie DUMa ma sprawdzić, jak uczniowie radzą sobie z modelowaniem matematycznym, czyli umiejętnością przetworzenia tekstu zadania na działania arytmetyczne lub proste równania, a także z rozumowaniem i wnioskowaniem oraz tworzeniem strategii rozwiązania problemu.
Wyniki badania mają pomóc nauczycielom ocenić mocne i słabe strony uczniów, a tym samym lepiej zaplanować pracę w VI klasie. Szkoła otrzyma informacje o rezultatach uczniów poszczególnych oddziałów i wynikach uczniów całej szkoły na tle całej populacji biorącej udział w badaniu.

Również po Ogólnopolskim Badaniu Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) szkoła otrzyma raporty z wynikami klas i szkoły wraz z rekomendacjami, jak skutecznie rozwijać umiejętności uczniów. W tegorocznej - czwartej edycji badania uczniowie klas III rozwiązywali zadania tylko z matematyki.